In en rond Aalst worden jaarlijks heel wat evenementen georganiseerd. Van het bekendste en grootste carnavalsfeest van het land (drie dagen vóór Aswoensdag) tot aan Cirk! Aalst, het outdoor zomerfestival met theater, muziek, dans, acrobatie (na op de zomervakantie). Bovendien zijn er ook heel wat plaatselijke verenigingen die meerdere malen per jaar hun eigen kleinschalige evenementen organiseren. Al deze projecten vechten om de aandacht van de bezoeker. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap gezien wordt?
Buitenreclame scoort altijd
Het overbrengen van een boodschap slaagt het beste wanneer die boodschap zich bevindt waar de mensen zijn. Om die reden scoort buitenreclame altijd bijzonder hoog in de lijst met meest effectieve advertentiemethoden. Steeds meer organisaties hebben in de loop der jaren ontdekt dat het plaatsen van een banner met een pakkende tekst erop veel effect sorteert. Je kunt een banner laten maken om passanten te attenderen op een aankomend evenement en de boodschap simpelweg op eigen terrein plaatsen. Je kunt ook dezelfde banner meerdere malen laten printen en in overleg treden met bijvoorbeeld bedrijven die jouw evenement sponsoren. Wanneer zij ook een banner ophangen, versterkt dit het effect, omdat de boodschap dan op meerdere plekken opduikt.
Geef de boodschap door
Een andere effectieve methode is het verspreiden van jouw bericht met behulp van stickers. Een sticker kun je vrijwel overal op plakken en dat biedt ongekende mogelijkheden. Stel je het volgende scenario voor: je gaat allereerst jouw eigen stickers bestellen met daarop een korte tekst met verwijzing naar de website van het evenement dat je organiseert. Vervolgens geef je vellen met deze stickers aan bevriende ondernemers. Zij gaan die stickers plakken op de verpakkingen van producten die hun weg vinden naar klanten in de hele regio. Zo zorg je voor veel naamsbekendheid tegen relatief geringe kosten. Want net zoals voor het laten maken van een banner zijn ook voor het laten drukken van stickers de kosten gering.
Doelgericht werken
Een goede promotiecampagne onderscheidt zich door middel van doelgericht werken. Wie wil je bereiken met het nieuws over jouw evenement? Mensen die graag naar evenementen komen! En waar vind je deze mensen? Hoewel het in beginsel iedereen kan zijn, is het zeker aan te raden om in kaart te brengen waar evenementen doorgaans massaal aangekondigd worden. Denk hierbij aan de website van de gemeente en aan online platforms met overzichten van evenementen.